Hier moet je op letten als je met een linkbuilding-agency in zee gaat

Linkbuilding levert vaak teleurgestelde ondernemers op. Verwachtingen komen niet uit, sommigen worden ronduit opgelicht door het bureau waar ze voorheen mee samenwerkten. Linkbuilding is nog steeds een zeer effectieve methode om rankings te verbeteren, maar het loopt niet altijd soepel. Deze tien zaken gaan het vaakst mis met de linkbuildingpartner waarmee wordt samengewerkt.

1. Rapportage, rapportage, rapportage

Te vaak kom ik nog tegen dat linkbuilding agencies de geplaatste artikelen en backlinks niet rapporteren aan hun klanten. Bij klanten levert dit na enkele maanden argwaan op en beginnen onderbuikgevoelens op te spelen. Eis altijd rapportage van de geplaatste links. Middels deze rapportage kun je de kwaliteit van de backlinks toetsen en waar nodig sturen. Spreek altijd op voorhand af dat je deze rapportage verwacht.

2. Spreek af wat je afneemt

Vaak zijn afspraken met een agency te vaag. Er worden bepaalde uren afgenomen maar er is niet duidelijk hoeveel links hiervoor afgeleverd worden. Maak altijd duidelijke afspraken met je leverancier. Hoeveel links leveren ze voor je op in de uren die ze voor je bezig zijn. Veel agencies vinden het lastig om aan te geven omdat het afhankelijk is van de respons op hun outreach. Nu ben ik van mening dat outreach überhaupt een redelijk achterhaalde linkbuilding methode is, maar als agencies op schaal aan het linkbuilden zijn moeten ze toch een verdeelsleutel kunnen maken van de hoeveelheid links die een linkbuilder gemiddeld in een uur kan bouwen.

3. Sluit geen langdurige contracten af

Het kan best even duren voordat linkbuildingactiviteiten resultaat opleveren. Over het algemeen zien wij zo na drie maanden de eerste significante resultaten. Een bepaalde commitment is dus wel vereist van de klant. Laat je echter niet vastleggen aan contracten van een jaar of zelfs twee jaar. Juist in snel veranderende landschappen als e-commerce en SEO is het erg belangrijk om flexibel te zijn. Daar passen langdurige contracten niet bij. Vraag ook altijd om een proefperiode, indien de linking die in de eerste maand wordt opgeleverd niet naar wens is kun je altijd nog van je overeenkomst af. Sommige partijen laten het zelfs tot in de rechtbank komen, dus denk niet dat je zomaar van je contract af komt.

4. Let op een goede anchortekst-verdeling

De tekst die je een link meegeeft is noem je ook wel een anchortekst. Er bestaan verschillende soorten anchorteksten. Als eerste heb je naked anchors. Dit zijn anchors die alleen bestaan uit de url waarnaar ze verwijzen, bijvoorbeeld: https://seeders.nl. Daarnaast heb je branded anchors. Bij branded anchors bestaat de anchor uit de bedrijfsnaam van de klant/de website, bijvoorbeeld: Seeders.

Een andere veelvoorkomend type anchor is de commerciële anchor. Bij commerciële anchors gebruik je een zoekwoord of een aantal zoekwoorden waarop je gevonden wil worden op Google. Deze laat je verwijzen naar een relevante landingspagina op jouw site, bijvoorbeeld: linkbuilding. Het is vooral belangrijk dat er niet te veel commerciële anchors gebruikt worden want dan is het linkprofiel niet natuurlijk meer en is er kans dat Google dit afstraft met verminderde rankings of zelfs een penalty. Een goede strategie om je linkprofiel natuurlijk over te laten komen naar Google is om een hele zin als anchor te gebruiken.

5. Maak duidelijke afspraken over de kwaliteit van backlinks

Het komt best vaak voor dat de kwaliteit van links tegenvalt. Ook dit kun je van te voren afvangen door kwaliteitseisen te stellen. Dit kun je afvangen door bijvoorbeeld een minimale Domeinautoriteit of Trustflow van links te eisen. Maak daarnaast ook afspraken over de lengte van artikelen en de hoeveelheid links die in een artikel mogen staan. Ook is het belangrijk dat content die door het agency wordt opgeleverd uniek is. Kijk goed naar hoe deze vereisten vervolgens behaald worden.

6. Kijk uit voor gevaarlijke PBN links

Wees kritisch op de links die geplaatst worden. Sommige linkbuildingpartijen plaatsen links in een zogenaamd private blog-netwerk (PBN). Dit zijn netwerken van websites die onderling naar elkaar linken en daarmee een bepaalde autoriteit genereren. Af en toe rolt Google PBN’s op met alle gevolgen van dien. Nu kunnen links uit PBN’s je best verder helpen en zijn sommige PBN’s echt heel goed opgezet, maar zorg er wel voor dat er voldoende diversiteit bestaat. Dit kun je checken door bijvoorbeeld te kijken naar de hoeveelheid verschillende IP adressen en linking C-blocks de door het agency opgeleverde links bevatten. Komen deze allemaal van hetzelfde ip-adres dan is het tijd om stappen te ondernemen, omdat de kans op een penalty van Google dan reëel is.

7. Laat de hoofdmoot niet uit startpagina’s bestaan

Ook ik 2019 lukt het nog goed om met startpagina’s en startpaginaklonen goede rankings te behalen. Het lijkt er op dat dit soort backlinks een soort ‘blind spot’ zijn in het algoritme van Google. Er gaat echter een moment komen dat Google de waarde van deze subdomeinen sterk gaat verminderen. Startpagina’s in de mix meenemen is niet erg en heeft ook wel effect, maar zorg er wel voor dat dit soort linking niet alleen maar wordt opgeleverd. Een duurzaam linkprofiel bestaat ook uit links vanuit kwalitatieve blogartikelen en PR. Startpagina’s mogen dus best in de mix zitten, maar laat dit niet de hoofdmoot zijn.

8. Relevantie is key

De relevantie van backlinks is voor Google erg belangrijk in het bepalen van je autoriteit. Dat betekent dat de inhoud van het domein en de pagina goed aan moeten sluiten bij het onderwerp van jouw website. Ik zie nog te vaak voorbij komen dat blogartikelen op domeinen worden geplaatst waar artikelen de lokale autogarage naast het artikel over grafstenen en bitcoins staan. Spreek af dat je alleen links vanaf relevante websites en blogs wil.

9. Spreek altijd af dat backlinks ook na afloop van samenwerking blijven staan

Dit is een van de belangrijkste punten. Een aantal SEO agencies verwijdert de backlinks na afloop van de samenwerking. Indien dit in hun voorwaarden is opgenomen is dat natuurlijk hun goed recht. Ik vind het actief verwijderen van backlinks echter niet fair, het zorgt er ook voor dat je in een soort gijzeling constructie komt. Als een grote hoeveelheid backlinks ineens verwijderd wordt, vermindert je autoriteit. Daarmee vermindert ook je relevantie voor de zoekmachines wat weer resulteert in verlaagde rankings. Maak hierover op voorhand duidelijke afspraken en laat dit ook vastleggen, zo voorkom je achteraf problemen.

10. Uitgaande links vanaf eigen website

Het is in 2019 bijna niet voor te stellen, maar ook dit komen we nog vaak tegen. Linkbuilders die uitgaande links op de website van hun klant plaatsen. Voor ons als linkbuilders is dat natuurlijk smullen, wie wil er nou niet een mooie link vanaf jouw website met hoge autoriteit. Uitgaande links vanaf je website zorgen ervoor dat de autoriteit die je aan de ene kant opbouwt aan de andere kant zo weer weglekt. Ga daarom nooit akkoord met uitgaande links op je eigen website. backlinks kopen Nederland

Belangrijk om te weten dat je vier soorten backlinks gratis kan krijgen. De eerste is de A-B backlink. En dat is eigenlijk website A links naar jouw website en jouw website is website B en je hoeft daarvoor geen teruglink te plaatsen. Je hoeft geen link terug te plaatsen naar website A. En dat is de meest ideale situatie, want dat betekent dat website A alle kracht naar jou doorstuurt. Dan heb je ook een A-B-C link en dat betekent eigenlijk dat je drie websites hebt, waarvan deze van jou is en die is van jou en vanuit jouw website link je door naar website nummer B en website B linkt door naar jouw website nummer C. Dus dit is een link plaatsen met teruglink, waarvan de eerste website en de derde website bij jou in beheer moeten zijn. En dat kunnen websites van jou zijn, maar dat kunnen ook directory startpagina’s zijn. Als je maar een link kan plaatsen vanuit de ene naar de volgende, van A naar B en zij linken dan van B naar C. En de derde manier, dat is dat je een A-B-C-D link hebt. En dat is eigenlijk hetzelfde als een backlink plaatsen zonder teruglink, maar daarvoor moet je wel een extra website hebben. En in deze linkbuilding tactiek heb je eigenlijk vier websites, waarvan er twee van jou zijn. Dat is het streepje. En twee van iemand anders zijn en dat is het verticale streepje. En jij linkt dan vanuit jouw website naar de website van iemand anders en zij linken vanuit een andere website naar een andere website van jou. Dat is in feite een vorm van linkruilen, maar eentje die heel moeilijk voor Google te zien is en daarmee, als je het goed doet, net zoveel kracht heeft als de A-B link. Dus het liefst wil je een A-B link plaatsen of een A-B-C-D link plaatsen.

Dat gezegd te hebben, is het belangrijk om te weten: wat voor kwaliteit kan je nou verwachten van gratis backlinks. En de waarheid is dat dat heel erg verschilt. Want eigenlijk, als je het hebt over gratis backlinks, heb je het over het plaatsen van linken en dat betekent dat je ergens je website aanmeldt via een of ander formulier, je klikt op een knop en vervolgens staat jouw link ergens op een website genoemd. Maar je hebt ook gratis backlinks waarvoor je eerst een heel stuk content moet ontwikkelen en dat stuk content is zo goed, dat mensen uit vrije wil naar jou gaan linken. Die zijn ook gratis, maar die zijn moeilijker om voor elkaar te krijgen en die duren wat langer. Dus de kwaliteit die je kan verwachten verschilt heel erg afhankelijk van de tactiek die je toepast. Dus de tien hele snelle methodes die ik zo laat zien zijn in kwaliteit een stuk lager, maar je kan er wel vandaag nog mee beginnen, je kan vandaag al je eerste backlinks hebben. De andere 90 tactieken, die duren wat langer, maar zijn op termijn meer waard, omdat de kwaliteit van de backlinks die je krijgt, die is een stuk hoger. Je kan het eigenlijk ook op een andere manier bekijken. De tien tactieken die ik je zo eerst ga geven, dan komt je link altijd op een website terecht die eigenlijk alleen maar als doel heeft om de scores in Google te vergroten. Er is vrijwel geen bezoeker die op die tien websites terecht komt. Die andere 90 tactieken gaan er alleen maar over hoe je backlinks krijgt vanuit websites waar wel bezoekers komen en waar er ook echt mensen op je link gaan klikken en echt naar je website gaan. Dus dat is een belangrijk verschil.

Dat gezegd te hebben, zijn de tien snelste tactieken zijn heel erg snel. Ze zijn gratis. Je hoeft er geen content voor te gebruiken of te ontwikkelen of te schrijven en je hoeft geen teruglink te plaatsen. De eerste manier om snel en makkelijk backlinks te krijgen zonder dat je een link hoeft terug te plaatsen, zijn directories of startpagina’s en klonen van startpagina’s. En als je je een beetje met SEO of linkbuilding bezighoudt, dan herken je die vast, maar ik zal even een startpagina erbij pakken om je een voorbeeld te laten zien hoe dat eruit ziet. Dus ga naar Google en typ daar jouw dienst of jouw bedrijf in of de locatie waar je bedrijf zit plus het woord startpagina. Dus bijvoorbeeld Amsterdam startpagina. En dan zie je hier amsterdam.startpagina.nl. Dan kom je op een pagina terecht die alleen maar bestaat uit linken naar websites. Op het moment dat jouw website of jouw bedrijf ook in Amsterdam gevestigd is, kan je je link hier aanmelden en dan nemen ze ‘m vrijwel altijd op en dan heb je een link te pakken. Hoe je dat doet is meestal door een knop als contact met de beheerder, soms staat die bovenaan. Daar klik je op. Dan kan je ze een mailtje sturen en op die manier krijg jij een link, vrijwel altijd zonder backlink terug te plaatsen. Dus er zijn wel 100 van zulke websites in Nederland. We hebben een lijst gemaakt van al zulke websites waar je eigenlijk simpel je link op kan plaatsen. We hebben ze ook nog gefilterd op sites waar je wel of niet een backlink moet plaatsen. Dus ik plaats even een link in de beschrijving, ga naar die pagina, download de hele lijst en je kan meteen beginnen met het aanmelden van jouw website op die verschillende websites. Dus directories of startpagina’s of klonen van startpagina’s, een hele makkelijke manier om simpel en snel backlinks te ontwikkelen. kwalitatieve camerabewaking

De tweede tactiek zijn linkpartners. En linkpartners ken je waarschijnlijk wel van de website. Ik ga even een voorbeeld erbij pakken. Je gaat weer naar Google en in dit geval tik ik niet in Amsterdam, maar tik ik in Amsterdam/linkpartners. Om precies te zijn in url:/linkpartners. En dan vind ik hier Amsterdamse uitjes, linkpartners van amsterdamseuitjes.nl. Daar klik ik op en wat zie je dan: dat ‘ie niet gevonden wordt. Oké. Pak ik even de volgende. Wiggelaar. Verhuisbedrijf Wiggelaar. En dan zie je op deze pagina heel veel linken staan. En hier kan je jouw link ook bij plaatsen. Hier staat al aangegeven hoe je dat doet. Ook uw link op deze pagina, plaats dan eerst de link naar hun. Oh, dus in dit geval moet je wel een teruglink plaatsen. Dat hoeft zeker niet altijd. En stuur je websitegegevens hierheen. Dus in dit geval vragen ze wel een teruglink. Dat hoeft bijna nooit. En als je simpelweg in Google zoekt op jouw dienst, jouw product plus in url linkpartners bijvoorbeeld, kan je hier zien dat je hele grote lijsten vindt. Ook dit hebben we op onze blog al een keer helemaal uitgelegd. We hebben je iets van tien manieren gegeven om linkpartners te vinden. Er staat een complete uitleg met hoe het werkt, hoe je mensen een mailtje stuurt, etcetera. De link staat in de beschrijving, dus ga naar die pagina als je deze tactiek wilt toevoegen en dan vind je alles over linkpartners. Ook daar kan je al vandaag mee beginnen en dan heb je morgen zeker weten al de eerste backlinks binnen.

Kwalitatieve backlinks

Linkbuilding is de belangrijkste (en meest uitdagende) SEO vaardigheid. Eigenlijk is linkbuilden het hoogtepunt van de verschillende vaardigheden die je nodig hebt om een website hoog te laten scoren in google en Bing naast het creëren van goeie content, sales, programmering, psychologie, en goede ouderwetse marketing. Als u hoog wil ranken is linkbuilding echt nodig!Bij ons kan je Kwalitatieve backlinks verkrijgen!